Flashback: 10+ modele de pantofi care au revenit pe podium în 2019 | epantofi.ro

FLASHBACK. 10+ modele de pantofi care au făcut istorie și revin pe podium în 2019

Dacă ai senzația unui déjà-vu atunci când admiri cele mai recente colecții ale designerilor, cel mai probabil că nu este doar un simplu flashback. Moda revine, iar elementele statement care au marcat istoria ei s-au întors pentru a-și revendica gloria cuvenită. De la principul că ce pleacă se și întoarce nu fac excepție nici trendurile în materie de pantofi. Astfel, obiectele vestimentare care au rămas, sezoane la rând, uitate în dulapuri, primesc în 2019 ce este al Cezarului.

Trendurile epocilor remarcabile pentru istoria modei sunt din nou în vogă! Descoperă 10+ modele de pantofi pe care le credeai pierdute printre paginile revistelor retro!

Cenușăreașa modernă: povestea (re)scrisă a condurilor

Pantofii cu toc sunt o plăcere dureroasă Christian Louboutin

Cenușăreasa, un personaj din povești cu o prezență fermecătoare, are ceva în comun cu pasionatele de modă din toate timpurile: dragostea pentru pantofi! Condurii magici care au schimbat destinul enigmaticei Cenușărese nu au trecut neobservați de către marii designeri ai lumii.

Jimmy Choo, Salvatore Ferragamo, Charlotte Olympia sunt doar câteva dintre personalitățile sonore din lumea modei care au acceptat provocarea de a redefini look-ul pantofilor de cleștar ai Cenușăresei. Rezultatul? Modele de încălțăminte fabuloase, care s-au reinventat și adaptat în epoca actuală și despre care îți spunem și ție!

Pantofii slingback: simplitate versus măreție

Pantofii slingback s-au bucurat de o mare popularitate în anii ‘40. Spre deosebire de epocile anterioare acestei perioade, moda anilor 40 a fost caracterizată de libertatea ținutelor care păstrează, totuși, o linie elegantă. Femeile din această perioadă optează pentru pantofii de zi și de seară decupați, care expun delicat trăsăturile siluetei feminine.

Pantofii peep-toe din anii 40 se defineau printr-o formă simplă, fără aplicații sau accesorii care să îi ornamenteze. Tocul avea un aspect robust și o înălțime medie.

Astăzi, sandalele peep-toe au fost reinventate de către designerul de origine turcă Erdem Moralioglu. Acesta oferă o viziune minimalistă a pantofilor decupați, dar totuși foarte îndrăzneață: sandalele din material transparent, cu toc cui și cu o baretă subțire accesorizată cu glitter, ce le oferă un farmec aparte.

Pantofii slingback: simplitate versus măreție

Today it’s the day to be amazing from head to..(peep)toe! 🌟
#peeptoes #shoes #pumps #shoeaddict #highheels #heels #vintage #vintageshoes #royalvintageshoes #feetelegance #womenfashion

Pantofii T-strap, amprenta stilului Flapper

Opulența anilor ‘20, a cărei esență este surprinsă cu succes în filmul Marele Gatsby a reprezentat o sursă de inspirație ideală pentru creatorii de pantofi ai anului 2019. Pantofii T-strap au făcut furori în perioada în care independența femeilor a atins cote fulminante, ei fiind o marcă a stilului Flapper. Flapper girls este un concept ce reprezintă, de fapt, imaginea unor tinere fete ce au adoptat o atitudine non-conformistă, în contradicție cu principiile care dominau societatea până nu demult. Fetele flappers purtau pantofi cu toc înalt, adoptau coafuri scurte și etalau machiaje extravagante. T-straps se numărau printre opțiunile vestimentare favorite ale acestei decade.

Designerii momentului au transpus conceptul pantofilor T-straps în actualitate, conferind modelului original un suflu nou. Casa de modă N21 aduce pe catwalk-urile anului 2019, o variantă ingenios reinterpretată a pantofilor care au marcat anii 20.

Stilul flamboaiant: pantofii cu vârf pătrat

Pantofii cu vârf pătrat au început să se poarte la începutul anilor 30. În acea perioadă, stilul vestimentar al femeilor a fost influențat de marea criză economică din 1929. Ca atare, s-a făcut trecerea la un stil de îmbrăcăminte rigid și funcțional, fiind eliminată abordarea feminină și diafană specifică anilor 20. În același timp, aceasta este decada în care tot mai multe femei încep să lucreze, motiv pentru care vestimentația lor a căpătat un aer mai sobru. În acest context, pantofii cu vârf pătrat au devenit un element indispensabil din garderoba lor.

După aproape un veac, pantofii cu vârf pătrat au revenit în tendințe. De data aceasta, ei au un design flamboaiant, care amintește de stilul gotic. Un model inedit putem admira în colecția ce poartă semnătura Miu Miu.

Pantofii prêt-à-porter, esența stilului casual

Pantofii potriviți te duc în locurile potrivite.

Stilul casual a fost prezent dintodeuna în modă, într-o formă sau alta. De-a lungul istoriei au existat diverse tipuri de haine informale, atât pentru femei cât și pentru bărbați. Inițial, îmbrăcămintea casual însemna acele ținute care erau purtate în casă, fiind o opțiune foarte confortabilă. Lejeritatea și caracterul practic al acestor ținute au influențat extinderea utilizării acestora și în moda străzii. Pantofii sunt un element-cheie al stilului casual. Iată cum s-au reinventat aceștia de-a lungul anilor:

Întoarcere în epoca Western: Cizmele cowboy

Cultura Western a fost o etapă importantă din istoria modei. Aceasta și-a câștigat popularitatea în prima parte a anilor 80 și a fost considerată ”epoca de aur” a stilului cowboy. Cizmele cowboy au fost o marcă reprezentativă pentru acest curent vestimentar, completând outfituri formate din jeanși și jachete din denim.

Dacă, inițial, cizmele cowboy aveau un look rigid, caracterizat de elemente greoaie și de ornamente caracteristice, designerii timpurilor noastre au gândit o altă abordare a acestora, mai stilizată și mai actuală. Anul 2019 aduce pe podium un model creat de Calvin Klein, model accesorizat cu catarame și fermoar, care se încadrează perfect în cutumele urbane.

O nouă abordare a botinelor Punk

Punk-ul este mai mult decât un stil muzical; el reprezintă un mod de viață pentru adepții săi și o metodă autentică de exprimare prin intermediul vestimentației caracteristice. Altfel spus, stilul punk este o adevărată filosofie, care a marcat finalul anilor 70 și prima decadă a anilor 80. Jachetele de piele, jeanșii cu tăieturi, accesoriile cu ținte și lanțuri și coafurile excentrice erau elemente specifice unui look punk. Botinele cu design impunător, atât prin volum cât și prin ornamentare erau esența acestui stil de îmbrăcăminte.

În viziunea actuală a designerilor, botinele Punk respectă mai degrabă principii minimaliste. Isabel Marant propune un model de bocanci Punk ideali pentru ținute în diverse stiluri.

Alegerea sigură: platformele

Când vine vorba despre trenduri care revin, este aproape imposibil să nu ne raportăm la moda anilor 90. Această etapă legendară pentru istoria modei a adus în atenția designerilor de pantofi un tip de încălțăminte care pare să reziste în topul preferințelor de la an la an: pantofii și sandalele cu platformă.

Dacă modelele tipice anilor 90 erau mult mai simple și poate chiar ceva mai practice, noutățile anului 2019 pun în valoare creativitatea designerilor din zilele noastre.

Anul acesta creatorii de pantofi propun platforme cu design futurist, în nuanțe vibrante, care pun în valoare personalitățile excentrice și dau un boost de încredere prezențelor discrete.

Opțiunea chic-casual: Saboții

Perioada anilor 60-70 avea să dea naștere unei inovații ce a revoluționat acea decadă a modei: saboții. Una dintre cele mai confortabile și totodată îndrăznețe modele de încălțăminte are o istorie fascinantă.

Primii astfel de pantofi au fost creați în suburbiile din Franța și erau confecționați din lemn și piele. Inițial, aceștia erau destinați utilizării muncilor gospodărești; mai târziu au devenit, însă, o sursă de inspirație pentru cele mai mari case de modă, printre care și Balenciaga sau Dior.

Nu există cale de mijloc atunci când vine vorba despre saboți: ori îi adori, ori îi urăști. Pentru a lua o decizie fermă cu privire la acest model controversat de încălțăminte, iată care sunt propunerile moderne ale designerilor:

Sneakerșii - savoarea originală a stilului urban

E ok să-ți iubești pantofii mai mult decât iubești majoritatea oamenilor.

Dinamicitatea stilului de viață modern face ca pantofii sport să nu poată fi ignorați. Teniși, adidași, slip ons și orice alt model care rezonează cu principiile vestimentare urbane au fost, sunt și vor râmâne un trend atemporal. Ținute lejere, chic, smart-casual - toate au nevoie să fie completate cu o pereche de încălțăminte sport casual bine aleasă.

Confortul este principalul argument care susține pantofii sport pe culmile gloriei de sezoane întregi. Încă un motiv să îi porți? Încălțămintea urbană retro revine în preferințele celor care dictează moda!

Converșii - de la încălțămintea din cauciuc la item-ul iconic

Converșii au apărut în 1908 și au fost creați inițial de către o companie care producea galoși, adică pantofi din cauciuc. Prima pereche de teniși Converse erau maro și avea talpa neagră - o combinație cromatică destul de rudimentară, care cel mai probabil nu s-ar fi încadrat în exigențele estetice ale societății de astăzi. Abia din anul 1915 pantofii Converse au început să se apropie de forma pentru care îi îndrăgim cu toții astăzi.

Astăzi, Converșii se poartă în diverse combinații vestimentare, fiind preferați chiar și de vedete. Designul contemporan și confortul superior oferit sunt doar două dintre calitățile prin care acest model de încălțăminte reușește să se mențină pe culmile succesului.

Încălțăminte de baschet atunci, nucleul culturii urbane acum: Adidas All Star

Cunoscutele Superstaruri au fost concepute la început drept încălțăminte de baschet. Mai precis, în 1969 Adidas Superstar a fost lansat ca o versiune low-top a pantofilor de baschet Pro Model. Porecliți adesea ”vârfuri de cochilie”, datorită designului specific, aceștia au ajuns să fie acum o marcă reprezentativă a culturii urbane.

În 2019, modelele de Adidas All Star se prezintă într-o gamă mult mai variată și mai îndrăzneață. Designul rafinat și tehnologiile de top utilizate la producerea acestor pantofi sport îi transformă într-un obiect care va domina garderoba ta sezon după sezon.

Pantofii Vans, de la încălțăminte de skating la faimă

Înainte de anii 2000, brandul Vans avea o vizibilitate foarte scăzută pe piața mondială de încălțăminte. În ciuda faptului că începuturile acestor pantofi nu prevesteau acest lucru, viitorul Vanșilor a cunoscut o ascensiune incredibilă.

În prima jumătate a anilor 60, atunci când brandul din California de Sud a fost lansat, pantofii sport Vans erau destinați unei anumite categorii din cultura statului american, respectiv aceea a pasionaților de skateboarding.

10 secole mai târziu, încălțămintea Vans se numără printre preferințele persoanelor care caută o opțiune vestimentară lejeră, cu design minimalist.

Înapoi în viitor: Tech Sneakerșii

Atunci când tehnologia și moda fuzionează, se naște un model legendar de pantofi: Tech Sneakerșii. Încălțămintea robustă, cu talpă înaltă și design desprins parcă din viitor a fost în vogă în perioada anilor 90 și revine acum în vizorul designerilor renumiți.

Tech Sneakerșii sunt emblematici pentru moda retro și fac furori printre ținutele tipice stilului streetwear.

Noua viziune asupra acestor încălțări este mult mai vivace, dacă analizăm gama cromatică. De asemenea, update-ul se resimte și la nivel de design, noile modele transmițând dinamism și nonconformism.

Vedetele Instagramului - Pantofii, un simbol al statutului social în online

Revenirea în actualitate a trendurilor vintage fac deliciul giganților din lumea retailing-ului. În același timp, reîntoarcerea modei a stimulat apetitul pentru fashion a numeroși influenceri din mediul online.

Astfel, pantofii nu mai reprezintă doar simple elemente vestimentare, ci au devenit un simbol al statutului social pe rețelele de socializare de pe Internet. Instagramul, canalul extrem de generos din punct de vedere al posibilităților de afirmare pe care le oferă utilizatorilor s-a transformat în ultima perioadă într-un catwalk virtual. Vedetele podiumului? Pantofii - care atrag, în imagini care mai de care mai catchy, mii de like-uri pe conturile brandurilor, ale brand ambassadorilor și ale influencerilor din întreaga lume.

Când vine vorba despre o sursă de inspirație proaspătă pentru ținutele moderne, Instagramul este opțiunea la care tot mai mulți dintre noi apelăm. Aici, în această revistă fashion virtuală, miza este reprezentată de atragerea unui număr cât mai mare de urmăritori.

Influencerii recunosc: postările cu și despre pantofi au un impact foarte benefic pentru conturile lor de socializare. Potrivit studiilor, pantofii sport sunt cei care generează tot mai mult engagement. Cifrele sunt încurajatoare atât pentru brandurile în cauză, dar și pentru așa-numiții sneakerheads - bloggeri care au transformat pasiunea pentru pantofi într-un business profitabil.

Iar dacă ai fi crezut că femeile sunt cei mai mari colecționari de încălțăminte, când vine vorba de sneakerși, bărbații sunt de departe cei mai fideli fani ai acestei pasiuni.

Alexandru Carp - fondator Sneakerheads România

  • Când au făcut sneakerșii furori pentru prima dată în România și ce modele erau pe atunci în vogă?
  • Alex: Încălțămintea sport este în vogă în România încă din 1990 și îmi aduc aminte de sneakers din magazine încă de când eram mic. Dar, bineînțeles, modelele se schimbă de-a lungul timpului, cererea pentru unele dintre ele fiind influențată de vedete din lumea modei sau a sportului. În anii '90 și 2000 erai foarte la modă dacă purtai Adidas Superstar, Nike Air Max 90 sau Reebok Workout, însă, odată cu evoluția timpului, sneakerșii au devenit un mod prin care poți ieși în evidență, așa cum o fac și multe vedete din industria muzicii. Lucrul acesta s-a văzut mult mai clar în ultimii 5 ani când vedete cum ar fi Kanye West au revoluționat cu adevărat industria de sneakers prin brand-ul propiu, Yeezy.
  • Ce modele rescriu istorie și prin ce anume crezi că reușesc să cucerească o generație complet nouă și diferită față de cea din trecut?
  • Alex: Este de-a dreptul fascinant să stai și să privești cum această industrie a sneakerșilor reușește în fiecare an să readucă la viață anumite perechi și să le facă din nou populare, chiar și după 30 de ani de la lansarea oficială. Anul 2019 este cu siguranță anul Jordan cu multe perechi de Jordan 1 și Jordan 4 care s-au lansat sau urmează să se lanseze. Aceste perechi reușesc și după zeci de ani de la lansarea lor oficială să facă furori printre cunoscători, și nu numai, datorită istoriei din spatele lor și a dorinței arzătoare a colecționarilor să dețină astfel de perechi legendare. Bineînțeles, atracția către aceste modele nu este simțită numai de cei nostalgici dar și de generațiile noi care se uită la cunoscători pentru ghidare și la industria muzicală, a modei și a sportului pentru a afla ce este în trend.
  • Care sunt cei mai căutați sneakerși la ora actuală și ce bugete alocă, în general, cei pasionați pentru achiziționarea lor?
  • Alex: Ultimii 3 ani au fost foarte intenși pentru comunitatea de iubitori de sneakerși din întreaga lume. Din ce în ce mai multe perechi noi de sneakers sunt lansate zilnic și foarte multe dintre ele sunt esențiale pentru colecționari. Printre cele mai căutate perechi la momentul de față sunt perechile de Yeezy, brand-ul lui Kanye West, perechile de sneakers din colecția Nike în colaborare cu Off-White dar și colaborările dintre Jordan și rapper-ul american Travis Scott. Toate aceste perechi sunt lansate în numere limitate, motiv pentru care cei pasionați vor trebui să plătească sume considerabile pe piața de revânzări, plecând de la 1.000 RON și ajungând și în exces de 10.000 RON. Sunt multe perechi de sneakers rare, unice, considerate adevărate opere de artă pentru colecționari, astfel că merită aceste sume de bani, reprezentând niște investiții în adevăratul sens al cuvântului, multe dintre aceste perechi apreciindu-se semnificativ în timp.

Cristian Șimonca - blogger @ Blogul lu’ Otravă

  • Care au fost primii sneakerși pe care ți-i i-ai dorit și/sau cumpărat și când se întâmpla acest lucru?
  • Otravă: Vedeam reclama la Adidas Torsion în 1990 la Mondialul de Fotbal din Italia. Era reclama care mi-a marcat copilăria. În 1992 am plecat în Germania. Am fost în vacanță la niște prieteni de familie din Frankfurt. La finalul celor 30 de zile de stat în Germania am primit de la oamenii la care am stat o pereche de Adidas Torsion. A fost cadoul copilăriei și adolescenței mele. Și acum mă gândesc la cum erau.
  • Care sunt sneakerșii tăi preferați în prezent și de ce? Care sunt motivele în baza cărora alegi aceste articole de încălțăminte?
  • Otravă: Adidas Yeezy Boost 700 Wave Runner Solid Grey. Îi am de 8-9 luni și îmi plac din ce în ce mai tare. Apoi tot ceea ce înseamnă Boost technology. Sunt mega fan. Am ajuns să îmi placă foarte tare încălțările comode. E semn de bătrânețe :). Sunt mare fan Adidas I-5923. Am o colecție sănătoasă de sneakerși. Habar nu am cum îi mai aleg. Sunt modele în fața cărora e greu să rezist și să spun că nu îi vreau. De exemplu, nu o să pot rezista niciodată în fața unei perechi de Foamposites. Îmi plac la nebunie. Chiar dacă nu sunt deloc comozi. :)
  • Dacă ai putea alege, ce model vechi de sneakerși ți-ai dori să reapară pe piață?
  • Otravă: Sunt un mare fan Uptempo. Mi-ar plăcea să am o pereche în culorile steagului Italiei :). Apoi, am purtat cu mare drag o pereche de Adidas Superstar Captain Tsubasa. Mi-ar mai plăcea încă una. :)

Valentin Zaharia (Pacepa) - fondatorul Kickin' It - unul dintre cele mai populare evenimente dedicate snekerșilor din România

  • Adevărații pasionați de sneakerși nu țin cont doar de aspectul estetic atunci când achiziționează astfel de articole de încălțăminte. Nu multă lume știe că sneakerșii au în spate o întreagă istorie și adevărate povești incredibile. Care sunt cele mai frumoase povești care se ascund în spatele celor mai cool modele?
  • Pacepa: Din acest punct de vedere, pasionații de sneakers pot fi împărțiți în două categorii: cei care vânează perechile pentru felul în care arată, modelul, combinațiile de culori și materiale, și cei pentru care contează mai mult povestea din spatele unei anumite perechi, designerul sau artistul care și-a pus amprenta pe procesul de creație al unei anumite perechi. Una dintre cele mai interesante povești se ascunde în spatele sneakerșilor Adidas – modelul Eqt 93/16 x Concepts - „Boston" din pack-ul „The Heist", aceasta constând în faptul că designerii au folosit o cromatică inspirată de camera Muzeului Isabella Stewart Gardner din Boston, din care au fost furate 13 tablouri în anul 1990. Totuși, cred că cele mai frumoase povești legate de o pereche de sneakers sunt cele pe care și le creează fiecare pasionat în parte: felul în care a obținut perechea - cât de greu sau de interesant a fost, o amintire aparte legată de o pereche etc.
  • Cât de costisitoare este această pasiune de a colecționa sneakerși?
  • Pacepa: Nu este cea mai „ieftină” pasiune, dar, cu răbdare, de cele mai multe ori poți ajunge să obții perechea pe care o dorești, pentru un preț rezonabil. Există perechi (chiar și în România) a căror valoare în cercurile colecționarilor tinde spre 1.000 de euro (sunt unele chiar mai scumpe). Însă, valoarea unei colecții - de orice ar fi ea - nu e dată de prețul obiectelor din care e alcătuită, ci de valoarea sentimentală pe care o are pentru colecționar.
  • Care este dimensiunea comunității pasionaților de sneakerși din România și cum a evoluat în ultimii ani?
  • Pacepa: Cea mai mare și mai reprezentativă comunitate online - grupul de Facebook „Sneaker Market Romania” - numără, în prezent, peste 37.000 de membri, printre care mă număr și eu :). Pe lângă interacțiunea din online, în ultimii ani s-au organizat tot mai multe evenimente în cadrul cărora pasionații se întâlnesc in real life - Kickin It, Sneakers and Burgers sau Just Go Bigger, precum și alte evenimente organizate la Tike, în București. Comunitatea pasionaților crește numeric, dar mai ales din punct de vedere calitativ - și asta contează cel mai mult.